Artykuł, którego szukałaś

PROSTE ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA


Zachowuj te proste zasady, a będziesz zdrowsza.

1. Zjadaj minimum 4 nie za duże objętościowo, różnorodne posiłki dziennie.

2. Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 4 godzin.

3. Pij minimum 1,5 litra płynów dziennie.

4. Słodycze czy inne produkty kaloryczne spożywaj jak najrzadziej.

5. Produkty z pełnego ziarna zjadaj przynajmniej 5 razy dziennie. Dodadzą Ci energii.

6. Owoce jedz 3 razy dziennie. Możesz do 5, o ile się nie odchudzasz.

7. Mleko i jego przetwory, mięso, ryby, jajka, orzechy - spożywaj do trzech razy dziennie. Zamiast mięsa możesz jeść ryby morskie - są dużo zdrowsze.

8. Warzywa możesz zjadać bez ograniczeń.

9. Smaż na oliwie z oliwek z pierwszego tłoczenia, do surówek dodawaj olej.

10. Jeśli się odchudzasz, zjadaj produkty z ograniczoną, (ale nie zerową, - jeśli chodzi o przetwory mleczne) ilością tłuszczu.

11. Zamień zwykłą biała sól na ziołową lub morską.

12. Zawsze zjadaj pierwsze i drugie śniadanie!

13. Zamiast produktów z białej mąki używaj tych z razowej - zwłaszcza, gdy się odchudzasz. Czyli: biały ryż zamień na brązowy (to samo się tyczy makaronu), pszenny chleb na razowy.

14. Jeśli musisz słodzić, lepiej użyć miodu, niż cukru - jest dużo zdrowszy. Proszę jednak pamiętać, by miodu dodawać wtedy, gdy temperatura produktu nie jest wyższa, niż 40 - 50 stopni - w wyższej dobroczynne związki biologiczne zawarte w tym płynnym złocie giną i pozostają nam już tylko kalorie.

15. 1 dzień w tygodniu (o ile nie pracujesz fizycznie i nie trenujesz) możesz pozwolić sobie na mniejszą ilość jedzenia w ramach oczyszczenia organizmu.

16. Staraj się się jak najbardziej urozmaicić swoją dietę.

17. Ogranicz napoje kofeinowe, słodkie i wodę gazowaną. Zamień je lepiej na herbatę zieloną, kawę zbożową, herbatki owocowe czy ziołowe i soki - najlepiej przecierowe oraz wodę niegazowaną.

18. Ogranicz tłuszcze zwierzęce - z wyjątkiem tych zawartych w rybach morskich.

19. Dostosuj kaloryczność posiłków do trybu swojego życia.

20. Nigdy się nie przejadaj! Lepiej odejść od stołu z lekkim niedosytem, aniżeli z uczuciem nieprzyjemnej ciężkości w żołądku.

21. Unikaj potraw puszkowanych.

22. Dokładnie rozgryzaj i przeżuwaj pokarm! To bardzo ważne. Faza trawienia zaczyna się już w jamie ustnej. Tam jest enzym trawiący pewne cukry - amylaza ślinowa. Nie ma jej w żołądku, dwunastnicy ani nigdzie indziej, dlatego musisz zadbać o to, by dobrze przeżuć pokarm. Jeśli tego nie zrobisz, do Twojego żołądka trafiają duże, nierozdrobnione, nienadtrawione kawałki pożywienia. Ciężko jest żołądkowi nadrobić to, co nie zostało należycie zrobione w ustach. Nie dziw się więc wtedy, że masz kłopoty trawienne. Zniwelujesz je dokładnie gryząc i żując pokarm. Niektórzy ludzie skarżą się, że nie odpowiada im takie spożywanie pokarmu - mówią, że brak mu smaku. Ale właśnie żuć powinniśmy do tej fazy braku smaku. Gdy takie jest już jedzenie w Twoich ustach, to jest to znakiem, że już możesz je przełknąć. Potrenuj prawidłowe spożywanie, a odczujesz dużą zmianę w ciągu może nawet pierwszego tygodnia.

23. Jedz zawsze powoli. Wiesz dobrze, jak bardzo może szkodzić jedzenie w pośpiechu.

Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Kosmetyka dla każdego" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się kosmetyki wygodnie w domu!