Artykuł, którego szukałaś

FITNESS DLA DUSZY


Włącz do swojej codzienności chiński fitness dla zdrowia ciała i duszy! Zapoznaj się z tai chi i chi kung (qi gong).
Działanie zdrowotne tych dwóch rodzajów aktywności fizycznej zostały udowodnione naukowo.


Tai chi

Tai chi to stara, chińska sztuka walki, która dała początek słynnemu kung fu i innym. Są różne style tej formy ruchu, najpopularniejszymi są Yang i Chen.
Tai chi można wykonywać dynamicznie, lub powoli.

Wpływ tai chi na zdrowie

  • wyraźna redukcja stresu,
  • oczyszczanie z negatywnych emocji,
  • wypracowywanie równowagi emocjonalnej,
  • budowanie jedności między ciałem i umysłem,
  • rozwijanie samoświadomości,
  • redukcja ciśnienia (ważne dla nadciśnieniowców),
  • uelastycznia stawy,
  • odciąża serce,
  • wzmacnia mięśnie.

  • Tai chi najlepiej jest ćwiczyć pod okiem dobrego nauczyciela. Powinien on nie tylko prawidłowo wykonywać formy i potrafić przekazać wiedzę innym, ale i być godnym zaufania, sympatycznym, ciepłym człowiekiem.



    Adres filmu instruktażowego do taichi: http://www.youtube.com/watch?v=hIOHGrYCEJ4

    Qi gong

    Qi gong (chi kung) to system chińskich ćwiczeń obejmujących odpowiednie oddychanie, formy, pracę z dźwiękiem. Wyraz "qi" oznacza powietrze, "gong" ćwiczenie, biegłość.

    Działanie qi gong na organizm

  • oczyszczanie emocji,
  • usprawnienie działania centralnego układu nerwowego,
  • wzmacnianie układu odpornościowego (poprzez regulację cyklicznego monofosforanu adenozyny i cyklicznego monofosforanu guanozyny zwiększa się zaopatrywanie komórek w tlen - źródło: Henry B. Lin "Wielka księga medycyny chińskiej"),
  • redukcja stresu,
  • przywracanie równowagi emocjonalnej,
  • budowanie samoświadomości,
  • oczyszczanie krwi,
  • wzmacnianie organizmu,
  • przedłużanie życia,
  • budowanie związku za naturą,
  • obniżanie ciśnienia krwi,
  • zmniejsza częstotliwość akcji serca,
  • pobudza krążenie krwi,
  • wspomaganie funkcji żołądka i jelit,
  • zwiększenie wydzielania enzymów trawiennych.

  • Zastosowanie qi gongu w chorobach ze szczególnym uwzględnieniem psychosomatycznych

  • reumatyzm,
  • stres, w tym przewlekły,
  • nerwice,
  • depresje,
  • cukrzyca,
  • przewlekłe choroby nerek,
  • choroby naczyń obwodowych,
  • astma,
  • nowotwory,
  • nadciśnienie,
  • zaparcie nawykowe,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • choroba wieńcowa,
  • przedwczesne starzenie się organizmu,
  • bezsenność,
  • stwardnienie rozsiane,
  • menopauza,
  • zespół poudarowy,
  • choroba Parkinsona,
  • inne zaburzenia.

  • Przygotowanie do qi gong oddechowego

    Zrelaksuj się. Usiądź w cichym miejscu. Oddychaj spokojnie. Skup się na oddechu. Prowadź oddech w dół do punktu tan tien - 2-3 palce poniżej pępka nieco w głąb ciała. Ćwiczenie to należy wykonywać codziennie, najlepiej 2 razy dziennie rano i wieczorem.



    Adres filmu instruktażowego do chi kungu: http://www.youtube.com/watch?v=CtDCME8phiU

    Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Przez umysł do zdrowia - PNR - PsychoNeuroRegulacja" (patrz dział Kursy w lewym menu).
    Zapraszamy na kurs. Ucz się wygodnie w domu, jak wpływać umysłem na zdrowie!