Artykuł, którego szukałaś

PROSTE SPOSOBY NA STRES


Stres według młodej dziedziny medycyny zwanej psychoneuroimmunologią (jest to część medycyny, która bada wpływ psychiki, uczuć i myśli, jakie przeżywamy, stresu na nasze zdrowie i samopoczucie) jest jedną z bardzo częstych przyczyn zapadania na zdrowiu. Chorobami, na które zapadamy często z powodu nieumiejętności radzenia sobie ze stresem są między innymi:

  • zawał mięśnia sercowego,
  • wysokie ciśnienie,
  • otyłość (gdy "zajadamy" stres),
  • wrzody przewodu pokarmowego,
  • depresja,
  • różnego rodzaju nerwice,
  • bezsenność.

  • Jak rozpoznać, że stres zaczyna wpływać negatywnie na nasze życie?

  • stajemy się nerwowi lub/i smutni,
  • zaczynamy mieć kłopoty ze snem
  • i apetytem,
  • dopadają nas zaburzenia seksualne
  • oraz ze strony układu pokarmowego - zgagi, biegunki, zaparcia, mdłości,
  • odczuwamy bóle lub palpitacje w okolic serca.

  • Jakie są najczęstsze przyczyny stresu?

  • zbyt mało odpoczynku i snu w porównaniu z czasem, w którym wykonujemy swoje codzienne obowiązki,
  • duże zmiany w życiu - śluby, narodziny, zawarcie małżeństwa, zmiana pracy lub miejsca zamieszkania
  • konflikty,
  • brak asertywności,
  • picie alkoholu oraz nadmiernej ilości kawy i mocnej herbaty, palenie papierosów, używanie narkotyków,
  • złe odżywianie się,
  • brak dostatecznej ilości ruchu,
  • choroby,
  • brak zadowolenia i uczucia spełnienia w życiu,
  • brak akceptacji własnej osoby,
  • różnego rodzaju nierozwiązane problemy - życiowe, emocjonalne,
  • brak umiejętności radzenia sobie ze stresem i sytuacjami stresowymi.

  • Jak zmniejszyć stres?

    Poniżej garść konstruktywnych pomysłów.

    Zadbaj o swoje zdrowie. Jak to zrobić, dowiesz się z tej i innych moich książek - traktujących o terapiach naturalnych w samodzielnej praktyce oraz o autoterapii psychicznej. Jeśli trzeba, skorzystaj z opieki lekarskiej - nie ignoruj jej!

    Odżywiaj się prawidłowo. Dzięki temu wzbogacisz swój organizm związkami, które wspierają odporność na stres.

    Zażywaj odpowiedniej ilości ruchu. Właściwie każdy ruch odpowiednio dawkowany poprawia samopoczucie. Dla uspokojenia ciała umysłu ma moim zdaniem szczególne znaczenie joga.

    Nie pij alkoholu, nadmiernej ilości kawy i mocnej, czarnej herbaty, nie pal papierosów i unikaj innych środków odurzających. Usuń te używki ze swojego życia, a stanie się ono z pewnością o wiele spokojniejsze.

    Staraj się sypiać i odpoczywać odpowiednią ilość godzin. Chińczycy twierdzą, że 8 godzin z doby należy poświęcić pracy, 8 dla snu, a pozostałą ósemkę tylko dla siebie (w tym mamy też czas poświęcony rodzinie i znajomym). Uważają, że taki system dnia wprowadza w życie harmonię.

    Rozwiązuj konflikty. Nawarstwianie się nierozwiązanych konfliktów jest przyczyną sporego stresu.

    Rozwiązuj problemy. Z problemami jest jak z dziurą w ubraniu - jeśli jej odpowiednio szybko nie zszyjesz, stanie się większa. Im więcej zaniedbywanych problemów, tym większy stres.

    Zajmij się jakąś dziedziną sztuki, jeśli lubisz. Rysuj, tańcz, wykonuj origami, gotuj, pisz wiersz czy teksty piosenek - albo czytaj, oglądaj wspaniałe rzeźby czy obrazy, słuchaj muzyki, którą lubisz. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

    Nie duś w sobie frustracji i złości. Jeśli coś Cię drażni, wyeliminuj lub zmień to. Osoby, które ukrywają się przed samymi sobą z jakimś urazem znacznie częściej chorują i są bardziej nieszczęśliwe.

    Wyrzuć z siebie złość na przykład biegając, uprawiając sztuki walki czy rośliny w ogródku. Pozbędziesz się w pozytywny sposób nadmiaru niezbyt przyjemnej energii.

    Zaprzyjaźnij się z przyrodą - spacer po lesie czy nad brzegiem morza albo jeziora wśród zapachów roślin i śpiewu ptaków naprawdę Cię odstresuje.

    Spraw sobie przyjemnego zwierzaka - oczywiście musi to być dobrze przemyślana decyzja - o zwierzę należy odpowiednio dbać. Wielu ludzi czuje się lepiej po spacerze z psem albo przytulając kota.

    Bądź życzliwa dla siebie i innych i dużo się śmiej. To rozjaśni mroki w Twojej duszy, a życie stanie się przyjemniejsze.

    Miej dobre relacje z rodziną i znajomymi. Postaraj się o przyjaciółkę/przyjaciela. Dobrze jest mieć kogoś bliskiego.

    Pij melisę, jeśli masz naprawdę duże kłopoty z nerwami. To Cię uspokoi. Jeden z następnych rozdziałów będzie dotyczył ziołolecznictwa.

    Spełniaj swoje marzenia. Wydaje Ci się to nierealne lub dziecinne? Zupełnie niepotrzebnie! Nic tak bardzo nie dodaje życiu smaku a duszy radości, jak robienie tego, co lubisz, spełnianie swoich marzeń.

    Medytuj. To przynosi dużo korzyści. Możesz o nich poczytać w innym artykule na tej stronie.

    Pokochaj i doceń siebie. To jest naprawdę ważne. Wielu ludzi czeka, aż ktoś ich pokocha i zaakceptuje dopiero wtedy decydując się na pozytywne samopoczucie. To duży błąd, gdyż może nigdy nie zjawi się w ich życiu osoba, która obdarzy ich dokładnie takim uczuciem, jakiego takie osoby pragną. Miłość i akceptację należy zacząć od pokochania siebie. To jest gwarantem naszego dobrego samopoczucia i szczęścia. Tylko ci, co sami siebie szanują i kochają odpowiednio o siebie dbają i spełniają swe marzenia.

    Pogódź się z tym, czego zmienić nie możesz, zmień to, co jest możliwe do zmienienia. Jeśli dobrze wiesz, że nie jesteś w stanie wpłynąć na coś, to przestań się tym przejmować. Natomiast jeśli potrafisz coś zmienić, zrób to. Dzięki temu polepszysz jakość swojego życia.

    Pogódź się z tym, co było. Nie zdołasz przecież tego zmienić - to jest poza Twym zasięgiem. Możesz jednak zacząć inaczej to coś postrzegać uwalniając swoją duszę od zbędnego ciężaru.

    Odnajduj to, co jest dobre w sobie, innych, w różnych sytuacjach. To czasem jest trudne. Jednak to, na czym się koncentrujemy, narasta. Na pewno sama tego wielokrotnie doświadczyłaś - gdy jesteś smutna, a włączasz radio, nagle daje Ci się, że jest dużo więcej smętnych piosenek, niż zwykle. Gdy marzysz o aucie pewnej marki, zauważasz ich więcej na ulicy. Dlatego tak ważne jest to, byś dbała o widzenie przede wszystkim tego, co jest pozytywne w Twoim życiu. Wtedy też pojawia się zwiększona ilość okazji do polepszenia go.

    Porażki traktuj, jako naukę. To bardzo ważne. Jeśli tego nie zrobisz, jeśli nie wyciągniesz konstruktywnych wniosków z tego, co Ci się nie udało, to narażasz się na kolejne takie nieudane przedsięwzięcia. Mądry człowiek uczy się na swoich błędach. Weź przykład z Thomasa Edisona - genialnego wynalazcy. Zanim udało mu się skonstruować żarówkę, wykonał ponad 1000 nieudanych egzemplarzy. Gdy ludzie zapytywali go o to, jak mu się udało wytrwać w swym postanowieniu rozjaśnienia życia całej ludzkości pomimo tylu porażek, on odpowiadał, że to według niego nie były porażki, bo dzięki temu dowiadywał się, jak żarówek nie robić. Nawiasem mówiąc Edisona do stworzenia tego ważnego produktu popchnął podobno...paniczny strach przed ciemnością.

    Bądź pozytywnie nastawiona do siebie i świata - pozytywna postawa pomaga widzieć świat bardziej optymistycznie, a to z kolei obniża stres.

    Nigdy nie odkładaj niczego na później. Niezałatwione na czas sprawy nawarstwiają się zwiększając dodatkowo Twój stres, a zmniejszając czas, który mogłabyś przeznaczyć dla siebie lub swoich bliskich. Warto nauczyć się systematyczności i dyscypliny w wykonywaniu codziennych zajęć.

    Oddychaj głęboko i powoli dotąd, aż poczujesz, że uczucie stresu Cię opuszcza. Możesz też liczyć wspak od dowolnej liczby.

    Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Techniki relaksu" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się wygodnie w domu i uwolnij się od stresu!