Artykuł, którego szukałaś

SOLE MINERALNE


Sole mineralne dzielimy na makroelementy oraz na mikroelementy.
Do makroelementów zaliczamy: magnez, fosfor, wapń, żelazo, siarkę, sód i potas.
Mikroelementy natomiast to: jod, kobalt, miedź, fluor, cynk, krzem, mangan, selen.

Wapń

Wapń jest niezwykle istotny, jeśli chodzi o proces budowy i odbudowy organizmu. Zawiera go wiele tkanek (najwięcej kostna, w tym zęby) i płynów ustrojowych. Potrzebuje go nasz układ nerwowy, mięśniowy i serce do prawidłowego funkcjonowania.
Odpowiednia ilość wapnia w codziennej diecie zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów oraz warunkuje właściwe krzepnięcie krwi.
Wapń łagodzi też comiesięczne bóle u kobiet, przeciwdziała zwyrodnieniom i osteoporozie.
Do właściwego wchłaniania wapnia niezbędna jest witamina D3.
Ponadto wapń najlepiej działa przy odpowiedniej ilości magnezu, żelaza, fosforu oraz witamin A, D i C.
Gdzie znajdziemy wapń?
W produktach mlecznych, warzywach strączkowych, rybach, jajkach.
Wchłanianie wapnia utrudnia spożywanie alkoholu.

Magnez

Magnez to kolejny bardzo ważny składnik. Magnez również - jak i wapń - jest w wielu tkankach i płynach ustrojowych.
Magnez działa antynowotworowo. Ponadto magnez zmniejsza zatrucie metalami ciężkimi, co jest niezwykle istotne w czasach współczesnych, kiedy to żyjemy w mocno zanieczyszczonym środowisku, a nasza żywność także jest daleka od ekologicznej.
Kiedy brak nam magnezu, czujemy się otępiali, zmęczeni, możemy zachowywać się nerwowo, a nawet agresywnie. Możemy też być smutni, apatyczni, czy nawet popaść w stan bliski depresji. Trudno nam jest też się skoncentrować, możemy cierpieć na skurcze mięśni, bezsenność lub nadmierną senność, a nasza pamięć częściej nas zawodzi.
Po wypiciu alkoholu ilość magnezu w organizmie dość gwałtownie spada.

Gdzie znajdziemy magnez?
W orzechach (ale nie mam tu na myśli prażonych i solonych, tylko naturalne), nasionach roślin strączkowych, produktach z pełnego ziarna, rybach i kakao.

Fosfor

. Fosfor wchodzi w skład kości, mózgu, mięśni, płynów ustrojowych.
Jest niezbędny dla utrzymania nerek i serca w zdrowiu, prawidłowego wzrostu i odnowy komórek.
Musimy jednak uważać, by nie spożywać go w nadmiarze w pewnych napojach kofeinowych typu cola, gdyż grozi to demineralizacją kości, a w związku z tym zwiększeniem ich podatności na złamania.
Fosfor jest pierwiastkiem powszechnie występującym w produktach spożywczych. Dobrym jego źródłem są nasiona roślin strączkowych.

Żelazo

Żelazo jest składnikiem enzymów oraz czerwonych ciałek krwi, które przenoszą tlen. To właśnie temu związkowi zawdzięczają one swój kolor.
Jeśli mamy ich mało na skutek niedoboru żelaza, nasze ciało jest gorzej natlenione. Jest to szczególnie niebezpieczne dla kobiet ciężarnych, gdyż ma bardzo negatywny wpływ nie tylko na nie, ale też na dzieci, które w sobie noszą. Anemia w ciąży może grozić nawet urodzeniem martwego dziecka.
Również osoby odchudzające się oraz wegetarianie są narażeni na niedobory żelaza.
Warto wiedzieć, że niedobór żelaza zwiększa możliwość na zachorowanie na pewne formy raka.
Wchłaniane żelaza ułatwia obecność miedzi, witaminy C, kobaltu oraz manganu, a utrudnia wapń i fosfor.

Co jest źródłem żelaza? Mięso, wędliny, otręby pszenne, orzechy, jajka, ziele pokrzywy, fasola, jagody, czereśnie i owoc dzikiej róży.
Najlepiej wchłaniamy żelazo, gdy spożywamy jednocześnie produkty zwierzęce i roślinne je zawierające.
Najgorzej wchłaniamy ten cenny pierwiastek z samych tylko roślin.

Sód i potas

Sód i potas to związki potrzebne do utrzymania prawidłowej gospodarki wodnej organizmu i właściwego ciśnienia osmotycznego oraz zdrowej pracy serca, mięśni i układu nerwowego.
Niedobory występują u osób bardzo ciężko pracujących (związki te "uciekają" wraz z potem), będących na diecie z niską zawartością cukrów, pijących alkohol i dużo kawy.
Niedobór sodu i potasu objawia się zmęczeniem, niskim ciśnieniem, występowaniem obrzęków, częstomoczem.
Pierwiastki te znajdziemy w soli kuchennej (uwaga - nadmiar zanadto podwyższa ciśnienie!), ziemniakach, cytrusach, zielonych warzywach i mięsie.

Siarka

Siarka wchodzi w skład białek.
Siarka odpowiada za zdrowy wygląd skóry i włosów, dobrą odporność organizmu na zakażenia i właściwą pracę mózgu.
Siarka jest w mięsie, rybach, jajkach, cebuli, kapuście i kalafiorach.

Cynk

Cynk to bardzo ważny pierwiastek będący składnikiem wielu narządów w tym skóry, prostaty i nerek.
Potrzebujemy go, by nasze narządy rozrodcze działały prawidłowo, rany szybko się goiły, mózg działał, jak należy, wzrost przebiegał, jak trzeba, odporność była prawidłowa.
Niedobory siarki mogą być jedną z przyczyn wystąpienia ciężkich zaburzeń psychicznych, na przykład schizofrenii.
Bez niej skóra nam się łuszczy, włosy wypadają, dzieci rosną wolniej i krócej.
Gdzie znajdziemy siarkę? W warzywach, owocach, mięsie, rybach, nasionach roślin strączkowych, drożdżach, mleku, produktach z pełnego ziarna, jajkach i drożdżach.

Miedź

Miedź potrzebna dla krwi i kości oraz prawidłowej przemiany różnych witamin, odpowiedniej odporności i dobrego działania centralnego układu nerwowego.

Miedź jest w orzechach, drożdżach, produktach pełnoziarnistych, jabłkach i warzywach zielonych.

Krzem

Krzem wzmacnia włosy, polepsza wygląd skóry (staje się jędrniejsza), poprawia stan naczyń krwionośnych - uszczelnia je.
Produkty krzemowe powinny być też stosowane przy chorobach płuc.
Krzem jest w ziołach: pokrzywie, miodunce plamistej, skrzypie polnym, rdeście ptasim, poziewniku.

Jod

Kiedy w Twoim organizmie jest wystarczająco jodu, Twoja skóra, włosy, paznokcie wyglądają ładnie i zdrowo, masz dobrą odporność, jesteś szczupła i nie cierpisz na nerwowość.
Niedobór jodu jest przyczyną tak zwanego "wola". Cierpi na tym też Twoja odporność.
Jod znajdziesz w morszczynie (do kupienia w sklepach zielarskich), rybach morskich, jajkach, czereśniach, pomidorach, marchwi, ziemniakach i rzodkiewce.

Mangan

Najbardziej manganu potrzebują go układ rozrodczy oraz nerwowy.
Odpowiedni poziom manganu w organizmie warunkuje też zdrowie kości, prawidłowość przebiegu procesów trawiennych oraz dobrą pamięć.

Mangan zawarty jest w pełnym ziarnie zbóż, orzechach i warzywach.

Selen

Selen działa przeciwutleniająco, dzięki czemu zachowuje dłużej młodość oraz chroni nas przed rakiem.
Dzięki selenowi narządy płciowe lepiej funkcjonują, serce jest zdrowsze, odporność organizmu wzrasta, łupież może zaniknąć.
Pierwiastek ten znajdziesz w kiełkach, rybach, otrębach, drożdżach, jajkach, podrobach i pomidorach.

Fluor

Fluor jest jednym ze składników wielu tkanek i narządów, wzmacnia kości i zęby (uwaga: nadmiar prowadzi do fluorzycy objawiającej się ciemnymi plamami na uzębieniu).
Zawierają go ryby morskie, herbata, kalafior i ziarna zbóż.

Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Kosmetyka dla każdego" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się kosmetyki wygodnie w domu!