Artykuł, którego szukałaś

SKŁADNIKI BUDULCOWE


Do składników budulcowych zaliczamy białka oi niektóre sole mineralne (makroelementy).

Białka

Białka pełnią w organizmie wiele ważnych funkcji. Tworzą i odbudowują tkanki. Wchodzą w skład mięśni, płynów ustrojowych, ciał odpornościowych (dlatego niedobór białek powoduje spadek odporności organizmu na choroby) i tkanki nerwowej.
Gdy występuje brak lub niedobór białka, wzrost organizmu zostaje zahamowany, spada odporność na choroby, może dojść do anemii i zmian zwyrodnieniowych narządów wewnętrznych (w tym owrzodzeń). Trudniej też dochodzi do odbudowy uszkodzonych tkanek.
Nadmiar białka zaś może powodować niekorzystne zmiany w nerkach i wątrobie.

Ile białka potrzebujesz?

Optymalną ilością jest 1 gram na 1 kilogram masy ciała. Kobiety ciężarne i karmiące, dzieci i młodzież, która jeszcze rośnie oraz osoby ciężko pracujące fizycznie i sportowcy potrzebują 2-3 razy więcej, niż to wynosi dzienna norma przeciętnego człowieka.
1 gram białka dostarcza 4 kalorii. To sporo, lecz warto wiedzieć, że trawienie białek jest bardzo energochłonne, dlatego też diety wysokobiałkowe są dietami odchudzającymi.

Gdzie znajdziesz białko?

Białka pełnowartościowe (zawierające wszystkie potrzebne aminokwasy) znajdziesz w takich produktach zwierzęcych: mięsie, rybach, jajkach (w nich są najlepsze proporcje aminokwasów), przetworach mlecznych (więcej, niż w samym mleku) - na przykład serach, serkach, jogurtach i kefirze.

Białka niepełnowartościowe znajdziesz w produktach roślinnych: warzywach strączkowych (do nich należy też soja), kaszach grubych, płatkach owsianych i jęczmiennych.

Makroelementy zostaną omówione w dziale dotyczącym soli mineralnych.

Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Kosmetyka dla każdego" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się kosmetyki wygodnie w domu!