Artykuł, którego szukałaś

PROSTE METODY RELAKSOWANIA SIĘ


Stres obecnie jest zjawiskiem szeroko rozpowszechnionym. Uznawany jest za jedną z głównych przyczyn chorób, ponieważ obniża odporność organizmu. Dlatego w terapii i profilaktyce chorób podstawową sprawą jest możliwość jego obniżenia. Służy temu wiele sposobów. Poniżej wymieniono kilka z nich.

Ćwiczenie relaksacyjne nr 1
Odliczanie od 100 do1.
To ćwiczenie oprócz relaksowania uczy koncentracji. Dla wzmocnienia efektu można ćwiczyć taką metodę liczenia: 100, 99 potem wrócić do stu licząc: 100, 99, 98, potem od nowa 100, 99, 98, 97 i tak dalej.
Wykonując prostą technikę należy usiąść w spokojnym miejscu, gdzie nikt nie będzie przeszkadzać i zamknąć oczy. Badania wykazały, że po zamknięciu oczu mózg zaczyna emitować fale alfa obrazujące spokój umysłu.
Uwaga:
Nie śpiesz się z liczeniem. Pomyśl, czy też zobacz w umyśle liczbę 100. Możesz wyobrażać sobie, że rysujesz liczbę 100 na szkolnej tablicy, potem zmazujesz ją gąbką i piszesz 99 i tak dalej. Możesz też wypowiadać liczby w myśli. Jeśli przy tym zaśniesz, to nic złego.

Ćwiczenie relaksacyjne nr 2
Relaks z koncentracją na oddechu.
Należy usiąść lub położyć się wygodnie. Dla pogłębienia relaksu można włączyć cicho muzykę relaksacyjną, zapalić kadzidełko. Trzeba zamknąć oczy i oddychać spokojnie skupiając się na tym procesie. Ćwiczenie to można wykonywać dowolną ilość czasu. Jest polecane zwłaszcza w przypadku problemów z zasypianiem oraz występowaniem sytuacji stresowych.

Ćwiczenie relaksujące nr 3
Twoje bezpieczne miejsce.
Należy się rozluźnić i położyć lub usiąść w ciszy. Potem wyobrazić sobie pobyt w przyjemnym dla siebie i bezpiecznym miejscu. Może to być spokojna plaża o zachodzie słońca, czy też polana w lesie albo łąka na wsi. Trzeba wyobrazić sobie sugestywnie przechadzkę po łonie natury i wszystkie wrażenia z tym związane - szum drzew, śpiew ptaków i zapach kwiatów.

Odstresowują także:

Spacery po lesie
Kontakt z naturą niezwykle odpręża. Na dodatek w lesie naładujemy organizm odpowiednimi dla nas jonami, działającymi leczniczo aromatami oraz zapomnimy choć na chwilę o dręczących nas problemach. Nabierzemy też energii.

Głaskanie zwierząt
Kontakt ze zwierzętami wchodzi w skład wielu rodzajów terapii, także dotyczących dzieci upośledzonych ruchowo i umysłowo. Takie formy leczenia dają spore pozytywne efekty. Znam przypadek pewnego chłopca, którego leczenie uzupełniano hipoterapią, gdzie zwierzętami terapeutycznymi są konie. Chłopiec ten był niepełnosprawny ruchowo, miał duży problem z chodzeniem, siedzeniem oraz z wstawaniem. Teraz potrafi on już siadać, wstawać i chodzi, fakt, że jeszcze niezbyt zgrabnie. Nosi on w sobie wielkie przekonanie, że do własnego ślubu pójdzie już bez pomocy innych, czy kul.

Oglądanie zabawnych filmów
W ten sposób pewien mężczyzna pokonał raka (patrz artykuł o terapii śmiechem).

Gorące kąpiele w relaksujących ziołach i olejkach - dzięki nim nie tylko się relaksujemy, ale także dbamy o urodę.

Przytulanie się do ukochanych
Kontakt fizyczny z ludźmi, zwłaszcza tymi najbliższymi jest niezwykle istotny dla naszego zdrowia i samopoczucia, i to od maleńkości.

Przeprowadzono kiedyś eksperyment z niemowlętami z sierocińca. Podzielono je na dwie grupy - pierwszą, która nie była przytulana i drugą, w jej skład wchodziły dzieci, które brano na ręce, przytulano, mówiono do nich ciepłe słowa. Potrzeby fizyczne (jedzenie, ubranie i odpowiednie otoczenie) u obu tych grup zaspokajano jednakowo. Po kilku miesiącach zauważono, że dzieci z grupy pierwszej stały się apatyczne, smutne i niemrawe. Znacznie częściej zapadały one na choroby i dużo gorzej je znosiły. Zwiększyła się też ich umieralność. Dzieci z drugiej grupy, te, które miały zaspokajane także potrzeby emocjonalne, były wesołe, odporne i zadowolone, szybko też przybierały na wadze.
Potrzeba czułości nie odchodzi z wiekiem. Chce jej również dziecko starsze i osoba dorosła. Nie należy jej się wstydzić. Jest ona dobra nie tylko dla zachowania dobrych związków ale i dla zdrowia.

Rozmowy z optymistycznymi przyjaciółmi
Większości z nas sprawia wielką przyjemność przebywanie z życzliwymi, pozytywnie nastawionymi do świata ludźmi. Takie spotkania dodają nam energii i chęci do życia. Przykrością napawają nas za to wizyty ludzi wiecznie narzekających i spodziewających się tylko tego, co złe. W ich towarzystwie czujemy się smutni, niepewni i tracimy siły. Należy zadbać o otaczanie się przyjaznymi, optymistycznymi ludźmi i samymi być takimi dla innych.

Słuchanie relaksującej muzyki
Obecnie jest dostępnych wiele płyt wspomagających stan relaksu i medytacji. Mogą to być: delikatna muzyka, odgłosy natury lub pozytywne afirmacje. Każdy z tych rodzajów odprężania się jest pozytywny dla naszego zdrowia.

Medytacja
Medytacja to tak interesujący temat, że poświęcono mu osobny artykuł.

Zabawa z dziećmi, zwierzętami
Niektórzy ludzie uważają, że w ich wieku już nie wypada bawić się, jak dziecko. Pamiętam, jaką konsternację wywoływał pewien starszy pan, który wraz ze swoim wnuczkiem albo i bez niego co zimę zjeżdżał z górki na sankach, aż do późnego wieczora. Nie przejmował się tym, że niektórzy się z niego śmieją. Był szczęśliwy bawiąc się w ten sposób, a kondycji mogliby mu pozazdrościć młodsi. W prosty sposób uczynił swoje życie weselszym. Uważam, że można śmiało brać z niego przykład. Lekceważmy konwenanse tam, gdzie ich zachowywanie nie przynosi nam radości. Nie wstydźmy się bawić ze swym małżonkiem czy z dziećmi. Spontaniczne radości przynoszą nam wszystkim najlepsze wspomnienia.

Czytanie przyjemnych, pełnych humoru książek
Optymistyczne, wesołe opowieści, albo po prostu (niektóre) bajki mogą nie tylko poprawić nasz humor, ale i zwiększyć wrażliwość oraz wyobraźnię. Pozwalają też się odstresować, przenieść na parę chwil w świat, w którym wszystko jest możliwe. Warto wprowadzać tę cenną wartość, jaką jest czytanie w życie.

Sztuka
Istnieje forma terapii zwana arteterapią, czyli leczenie za pomocą sztuki. Już starożytni wykorzystywali terapeutyczne właściwości teatru wierząc, że ma on znaczenie nie tylko edukujące czy umoralniające, ale i oczyszczające (katharsis).
Być może uważasz się za antytalent malarski czy rysunkowy, nie umiesz rzeźbić, czy pisać wierszy, ale rób to, jeśli tylko Cię to odpręża i daje przyjemność. Sztuka i tworzenie nie jest zarezerwowana jedynie dla tych, którzy się na niej znają. A jeśli naprawdę nie masz ochoty na tworzenie, to podziwiaj działa tych, którzy z potrzeby serca zajmowali się sztuką. Kontemplacja piękna może dostarczyć nie tylko wysublimowanych wrażeń estetycznych, ale i duchowych.

Rozwiązywanie krzyżówek
Wielu ludzi może poświadczyć, że ta forma aktywności może naprawdę bardzo człowieka odprężyć, a przy okazji ćwiczy też jego umysł.

Picie melisy, rumianku, jedzenie orzechów
Zioła te mają szerokie działanie lecznicze, a przy tym uspokajają i ułatwiają zasypianie. Orzechy natomiast, ale tylko te naturalne, nieprażone i niesolone zawierają mnóstwo magnezu zwiększającego odporność na stres.

Ćwiczenia fizyczne
Sport choćby i w najskromniejszym wydaniu zwiększa nie tylko siłę naszych mięśni, ale i uodparnia na stres dzięki wytwarzaniu się podczas wysiłku fizycznego endorfin, środków, które działają antydepresyjnie i przeciwbólowo. Poprawia się także perystaltyka jelit, krążenie, trawienie i ogólny stan zdrowia psychofizycznego.

Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia płuc powiększają ich objętość, uelastyczniają je, poprzez zwiększenie przepływu tlenu odtruwają, odżywiają, dodają energii, ale i mogą uspokajać. Warto wykonywać je przed lub po ćwiczeniach fizycznych.

Rozwiązywanie na bieżąco swoich problemów
To chyba jeden z najistotniejszych przeciwdziałaczy stresu i jego skutków. Gdy się pojawia problem, skup się na jego rozwiązaniu, zamiast na nim samym. Nie powinno się go odkładać na później poruszenia tego tematu, bo potem problemy się nawarstwiają, a wtedy może być trudno sobie z nimi poradzić.

Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Techniki relaksu" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się wygodnie w domu i uwolnij się od stresu!