Artykuł, którego szukałaś

MASŁO CZY MARGARYNA?


Zdecydowanie masło. Wcale nie jest ono niezdrowe, o czym chcą nas przekonać producenci margaryn.
Masło zawiera cenne kwasy tłuszczowe, w tym antyrakowy kwas linolowy. Margaryna nie ma tych składników.
Produkcja masła jest całkiem naturalna. Z grubsza można powiedzieć, że polega na ubijaniu śmietany. Przy tym procesie powstaje bardzo zdrowa i dobra na cerę maślanka.
Margaryna zaś to prawie całkowicie sztuczny produkt. W niej tłuszcze są uwodorniane i występują w szkodliwej postaci trans. Przez te czynniki tłuszcze te są gorzej strawne. Ponadto margaryny są sztucznie barwione i konserwowane składnikami, których brak w naturze. Ich zapach również jest daleki od naturalnego, witaminy w nich także są pochodzenia sztucznego.

Jajka

Jajka są bogactwem różnego rodzaju witamin i soli mineralnych oraz pełnowartościowego białka. Nie od parady stanowi ono pokarm dla rozwijającego się zarodka.
Tymczasem wartość tego produktu jest wciąż negowana z powodu niedostatecznych informacji dotyczących cholesterolu zawartego w jajkach.
A prawda dotycząca jajkowego cholesterolu wygląda tak: nie jest on dla nas groźny, gdyż jajko zawiera jednocześnie NNKT i lecytynę (bardzo dobre pożywienie dla mózgu), które zmniejszają znacznie wchłanianie cholesterolu. Tak więc nie musimy sztucznie ograniczać ilości jaj w diecie, pod warunkiem, że nie jemy jaj smażonych - one obfitują w tłuszcz, który wsiąka w nie podczas smażenia.
Co do cholesterolu, nie każdy też wie, że nasz własny organizm produkuje cholesterol i to w całkiem znacznej ilości. Związek ten w odpowiednich proporcjach jest nam niezbędny, stanowi między innymi składnik błon komórkowych.

Mleko

Warto wspomnieć także o mleku. Wiele osób za mleko uznaje tylko to pełnotłuste. Argument - bo jest białe. Mniej tłuste mleka mają mniej biały kolor i niektórym osobom wydaje się, że jest wodniste. Nie jest to prawdą. Mleko tak czystą biel zawdzięcza właśnie tłuszczowi w nim zawieszonemu. Dlatego tłustsze jest bielsze, co nie znaczy, że zdrowsze.
W diecie odchudzającej powinno się unikać mleka 3.2%, ale nie należy przesadzać wybierając 0%, gdyż odrobina tłuszczu jest potrzebna, by organizm mógł wchłonąć witaminy zawarte w tym cennym napoju.
Niektórzy uważają mleko za truciznę. Fakt, mleko z kartonu dalekie jest od naturalnego, dlatego jego wartość odżywcza nie jest zbyt wysoka. Naturalne, niepasteryzowane mleko zaś ma mnóstwo dobroczynnych bakterii, które wspomagają trawienie i odporność organizmu na choroby.

Mięso

Jakie mięso jest najtłustsze w związku z czym należy go unikać?
Wieprzowe. Także skóra drobiu jest zbędnym źródłem niezdrowego tłuszczu. Wiele kiełbas i parówki także obfituje w niepotrzebny tłuszcz.
Najchudszym rodzajem mięsa jest drobiowe - ale nie uda, tylko piersi, najlepiej kurze lub indycze. Przy tym stanowią one wspaniałe źródło pełnowartościowego białka. Dlatego właśnie brązowy ryż z piersią kurczęcą albo z tuńczykiem jest ulubioną potrawą sportowców.

Na czym smażyć

Jeśli już musimy smażyć, to na czym i dlaczego właśnie na oliwie?
Każdy z nas mniej więcej kojarzy, że smażenie potraw na tłuszczu jest szkodliwe i że ma to coś wspólnego ze związkami, które powstają w wyniku tego procesu.
Smażymy na tłuszczach, zwykle na jakimś oleju, lub - co gorsza - na smalcu (bo taniej).
Podczas smażenia dochodzi do powstania wysokiej temperatury. W jej wyniku następuje rozkład kwasów tłuszczowych na patelni i zaczynają powstawać rakotwórcze substancje.
Co robić zatem, jeśli bez smażenia nie możemy się obyć?
Rady są dwie: smażmy na specjalnych patelniach, na które w celu nie potrzeba dodawać tłuszczu, albo smażmy na oliwie, gdyż w niej kwasy tłuszczowe potrzebują wyższej, niż w reszcie rodzajów tłuszczów temperatury do rozpadu. Dlatego smażenie na oliwie ogranicza szkodliwość potraw. Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Kosmetyka dla każdego" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się kosmetyki wygodnie w domu!