Artykuł, którego szukałaś

DIETA NA STRES


Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia dieta ma niebagatelne znaczenie dla zdrowia ludzkiego. Jest ona również istotna w przypadku zwiększonej podatności na stres.

Jak powinno oddziaływać pożywienie sprzyjające rozwijaniu spokoju w Twoim życiu?

  • obniżać poziom kortyzolu - hormonu stresu,
  • obniżać poziom adrenaliny,
  • podnosić poziom serotoniny - hormonu o działaniu przeciwdepresyjnym i uspokajającym,
  • obniżać ciśnienie krwi,
  • wzmacniać układ odpornościowy, osłabiony przez stres,
  • rozluźniać mięśnie.

  • Jakie pożywienie sprzyja zwiększonej odporności na stres?

    Poziom serotoniny zwiększa spożywanie produktów z pełnego ziarna, np. owsianki, brązowego makaronu i pełnoziarnistego pieczywa.

    Poziom kortyzolu obniżają pomarańcze oraz artykuły bogate w magnez, na przykład szpinak, łosoś, soja.

    Stres pomagają także zniwelować produkty obfitujące w potas, takie, jak ziemniaki czy pomidory.

    Wydzielanie adrenaliny obniżą kwasy omega 3 zawarte w tłustych rybach morskich.

    W sytuacjach stresowych wspomagają też produkty zawierające witaminy A. C i E oraz flawonoidy - to przede wszystkim świeże warzywa i owoce. Witamina E zaś jest zawarta w olejach i orzechach.

    Warto spożywać jedzenie zawierające witaminy z grupy B - wzmacniają one układ nerwowy. Substancje te znajdziesz w: wieprzowinie, ziemniakach, roślinach strączkowych (fasoli, grochu, bobie, ciecierzycy, soi), mleku i jego przetworach oraz w produktach z pełnego ziarna.

    Z witamin z grupy B w szczególności istotne znaczenie mają witamina B6 oraz B12. Niedobór witaminy B6 powoduje m.in. przedwczesne starzenie się komórek nerwowych, zwiększoną podatność na stres, agresję, nadpobudliwość, depresję i inne zaburzenia psychiczne. B6 znajduje się w: mięsie, wątrobie, rybach, szczypiorku, warzywach liściastych, roślinach strączkowych, produktach z pełnego ziarna. Z kolei niedostateczna ilość witaminy B12 może powodować rozkojarzenie i zaburzenia pamięci. Znajduje się ona w: mięsie, mleku i jego przetworach, rybach i jajkach.

    Czego należy unikać, aby zmniejszyć stres?

  • Unikaj zjadania słodyczy - cukier prosty szybko podnosi poziom serotoniny, ale równie gwałtownie go obniża.
  • Ogranicz alkohol.
  • Nie pal papierosów.

  • Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Techniki relaksu" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się relaksu wygodnie w domu!