Artykuł, którego szukałaś

TRZY TRIKI DLA EFEKTYWNEGO TRENINGU


Masz mało czasu i żyjesz w biegu, a chcesz osiągać lepsze efekty ćwiczeń? Maksymalizuj je stosując trzy proste triki.

Budowanie świadomości ciała

Nie możesz wpływać na coś, czego nie jesteś świadoma. Dlatego tak ważne jest w treningu, aby budować świadomość ciała. Temu celowi posłuży poniższe ćwiczenia relaksacyjne: Połóż się wygodnie w cichym, ciepłym, wywietrzonym miejscu. Zamknij oczy i rozluźnij się. Skoncentruj się na swoim oddechu. Kontynuuj skupienie, aż poczujesz się zupełnie zrelaksowany.
Skup się na swoich stopach. Jakie wrażenia z nich płyną? Teraz przez kilka kolejnych minut istnieją dla Ciebie tylko stopy.
Kolej na łydki. Jakie odczucia niesie koncentracja na nich? Jesteś skupiony tylko na łydkach.
Czas na pracę z udami. Jakie doznania tkwią w Twych udach? Uda są teraz całym Twoim światem. Przenieś uwagę na pośladki. Co w nich czujesz?
Teraz skoncentruj się na swoim brzuchu. Co on chce Ci powiedzieć? Istnieje teraz dla Ciebie tylko brzuch.
Czas na klatkę piersiową. Jakie wrażenia z niej płyną? Skupiasz się tylko na niej.
Jakie wrażenia odczuwasz w plecach? To jest czas tylko dla nich.
Co tkwi w Twojej szyi i karku? Teraz tylko te części ciała się dla ciebie liczą.
Potem przejdź do twarzy. Zastanów się nad wrażeniami, które z niej płyną.
Głowa - gdyby umiała mówić, co by Ci opowiedziała? Co czujesz koncentrując się na niej?
Skup się znów na oddechu. Powoli wróć do zwykłego stanu umysłu.


Świadome oddychanie

Jeśli oddychasz płytko, Twój trening jest znacznie mniej efektywny. Szybciej Cię też męczy, a Twoje mięśnie otrzymują mniej tlenu i są bardziej podatne na zakwasy.

Większość ludzi nie potrafi odpowiednio oddychać. Oddychają oni płytko nie wykorzystując w ten sposób pełnej siły swoich płuc. Zostaje w nich zastarzałe powietrze. Organizm jest niewłaściwie natleniony.

Naucz się świadomie oddychać. Dzięki temu będziesz trenować efektywniej.
W kształtowaniu świadomości oddychania pomoże Ci poniższe ćwiczenie:

Usiądź w spokojnym miejscu lub połóż się wygodnie. Zamknij oczy i zrelaksuj się.
Skup się na swoim oddechu. Istnieje dla Ciebie tylko on.
Obserwuj, jak swobodny oddech wpływa na twoje ciało. Odczuwaj, jak powietrze wpływa twoimi nozdrzami, otwiera klatkę piersiową, poszerza brzuch.
Zobacz, co się dzieje, kiedy powietrze wychodzi z twojego brzucha, opuszcza klatkę piersiową i jest usuwane przez nozdrza.
Medytuj tak nad oddechem kilkanaście minut. Potem wróć do zwykłego stanu umysłu.

Powyższe ćwiczenie oprócz tego, że buduje świadomość oddechu, również świetnie wycisza, relaksuje i pomaga w zasypianiu.

Praca z nastawieniem mentalnym

Każda osoba, która zajmuje się pracą z ciałem wie dobrze, że ćwiczenia przynoszą lepsze efekty, jeśli potrafimy odpowiednio zaangażować do pracy nasze myśli, emocje i wyobrażenia.
Niestety, dla wielu ludzi takie bycie "tu i teraz" jest trudnym lub nawet nieznanym stanem umysłu. Kiedy coś robisz, jakże często wybiegasz myślami w przyszłość, albo tkwisz w zdarzeniach, które już były. Pora wyzbyć się takiej nieprawidłowej praktyki.

Ćwiczenie eutonii

Cokolwiek robisz, zatrzymaj się na chwilę, aby świadomie poczuć swoje ciało. Jeśli leżysz, odczuj, jak to jest być w pozycji leżącej, co czuje wtedy ciało i w jakich miejscach. Jeśli zmywasz badaj, jak Twoje mięśnie się kurczą i rozkurczają, jak odczuwasz dotyk dłoni i porcelany na swojej skórze. Jeśli gdzieś idziesz, obserwuj każdy krok.

Ponadto kiedy pracujesz z ciałem, możesz wizualizować wpływ danego ćwiczenia na ciało. Poczuj, że zwiększa się jego energia. Zobacz, jak spłycają się zmarszczki. Odczuj uzdrowienie, wzmocnienie i oczyszczenie organizmu. Zobacz siebie w pełni sił. Poczuj się młodo. Oczekuj, że ćwiczenia przyniosą Ci wszelkie pozytywne efekty. Uwierz, że tak właśnie się staje.
Dzięki takiemu nastawieniu - pełnemu świadomości oraz zaangażowania mentalnego, emocjonalnego i wiary - szybciej uzyskasz upragnione efekty oraz będą one głębsze. Dowodzi tego psychoneuroimmunologia - nowoczesna nauka medyczna badająca wpływ umysłu na ciało.

Powyższy tekst jest fragmentem kursu "Ćwiczenia tybetańskie dla młodości" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs.