Artykuł, którego szukałaś

ANTYOKSYDANTY


Antyoksydanty to substancje zwalczające wolne rodniki - cząstki, które uszkadzają komórki. Im więcej uszkodzonych komórek, tym mniej jest zdrowych i tym szybciej organizm się starzeje. Stąd tak istotną sprawą jest wzbogacenie pożywienia o antyoksydanty. Ważne też jest, aby dostarczyć ciału substancji potrzebnych do efektywniejszego działania antyoksydantów. Pierwiastkami takimi są: miedź, żelazo, magnez, siarka, mangan, cynk i selen.
Najlepiej poznanymi antyoksydantami są witaminy: A, C i E oraz selen i bioflawonoidy.

Witamina A (retinol, betakaroten, prowitamina A). Niezbędna do przemian białkowych i tłuszczowych, do właściwego widzenia i prawidłowego wzrostu oraz utrzymania skóry w dobrej kondycji.
Ponadto witamina ta zwiększa odporność organizmu oraz zapobiega niektórym nowotworom.
Witamina A w tranie, żółtkach jaj, mleku, serze. W postaci prowitaminy natomiast występuje w jarzynach zabarwionych na pomarańczowo i czerwono: w marchwi, papryce, dyni. Znajdziesz ją także w warzywach liściastych: w sałacie, szpinaku, jarmużu, koperku. Witaminę A wchłaniamy pełniej, jeśli zjemy produkt zawierający tłuszcz.

Witaminy C (kwas askorbinowy). Wzmacnia odporność i naczynia krwionośne. Dzięki niej lepiej wchłaniamy żelazo.
Witamina C w wielu enzymach wchodzących w skład organizmu. Witamina C jest przeciwutleniaczem. Zawierają ją owoce i warzywa.

Witamina E (tokoferol). Hamuje proces starzenia się organizmu, pozytywnie wpływa na układ rozrodczy i skórę.
Witamina E jest przeciwutleniaczem, czyli niweluje szkodliwe działanie wolnych rodników na komórki. Znajdziesz ją w olejach, kiełkach i ziarnach zbóż, jajkach, warzywach, orzechach.

Selen (Se). To przeciwutleniacz. Opóźnia proces starzenia się i zwiększa odporność. Zapobiega łuszczeniu się skóry oraz niektórym nowotworom. Jest też jednym ze składników czerwonych krwinek.
Selen znajdziesz w kiełkach, otrębach, rybach, cebuli, pomidorach i innych warzywach.

Cynk (Zn). Cynk zwiększa odporność organizmu. To składnik wielu enzymów. Cynk jest potrzebny jest do przemian białek, cukrów i wytwarzania insuliny. Dzięki niemu rany szybciej się goją, wzrost przebiega prawidłowo, a mózg działa właściwie.
Cynk znajduje się w kiełkach, drożdżach, jajkach, kaszach, razowym pieczywie, rybach, owocach, warzywach i mleku.

Ponadto warto zwrócić uwagę na:

  • Proantocyjanidyny zawarte w pestkach winogron.
  • Rośliny lecznicze jak miłorząb dwuklapowy i czosnek.
  • Kwercetynę występująca w cukinii, dyni i zielonej herbacie.
  • Likopen zawarty w pomidorach.
  • Glutation - jest w brokułach, czosnku, brukselce, kapuście, jajkach, roślinach strączkowych, avocado, szparagach.
  • Bioflawonoidy - znajdziesz je w czosnku, zielonej herbacie, jagodach, czerwonym winie, owocach i warzywach. W tym wyróżniamy: kwercetynę - w czosnku, papryce, cebuli i jabłkach.

  • Powyższy tekst jest fragmentem kursu internetowego "Kosmetyka dla każdego" (patrz dział Kursy w lewym menu). Zapraszamy na kurs. Ucz się kosmetyki wygodnie w domu!